Joga i zdrowie psychiczne

Ci, którzy praktykują jogę, zagłębiając się w jej prawdziwy cel, wiedzą, że joga jest jednym z najlepszych narzędzi pomocniczych w pracy z psychiką. To wspaniale, że jogę można ćwiczyć wszędzie, nawet w domu, podczas kwarantanny. I właśnie podczas przymusowej izolacji joga może pomóc radzić sobie ze stresem.

Związek między ciałem a umysłem

Im więcej ćwiczę, tym bardziej nabieram przekonania, że ​​nasza kondycja fizyczna jest bezpośrednio związana z naszym stanem psychicznym. W życiu codziennym nasza uwaga jest poza nami: problemy rodzinne, praca, przyjaciele itp. Z tego powodu nie wiemy, kim jesteśmy i tylko silne wstrząsy emocjonalne przywracają nas do siebie. Podczas praktyki zanurzamy się w sobie, zwracamy uwagę na siebie i poznajemy nasze pragnienia, boleści, radości. Poznajemy siebie, uczymy się akceptować siebie. Jest to szczególnie ważne dla osób, które doświadczyły jakiejkolwiek traumy psychicznej, ponieważ w momentach traumatycznych nasza psychika stara się radzić sobie z traumą na wszelkie sposoby: nałogi, skłonności samobójcze, nerwice itp. Łącząc poradnictwo psychologiczne i jogę znacząco zwiększasz efektywność pracy w celu osiągnięcia wewnętrznej równowagi. Jeśli masz trudny okres i poważne problemy, nie możesz pomóc samą jogą, potrzebujesz pomocy psychologa, a nawet lekarzy. Ale joga jest doskonałym narzędziem uzupełniającym. Więcej znajdziesz na blogu Doroty

Fizyczne blokady, depresja i stres

Stresy, z jakimi spotykamy się na co dzień, nie mijają bez śladu, ale pozostają zarówno w naszych ciałach subtelnych, jak iw ciele fizycznym, przynosząc nam choroby. Pracując z praktykami oddechowymi i medytacyjnymi, obserwowałem przypadki, w których moi klienci odchodzili od fizycznych blokad, poziom energii witalnej wzrastał, a ogólny nastrój poprawiał się. Nie mogę nie doceniać wartości asan, ponieważ działają one nie tylko na ciało fizyczne, ale także na umysł, pomagając nam wyrównać stan. Widzę przykłady klientów, którzy mieli problemy ze snem, a po 2-3 tygodniach regularnych sesji ich sen się poprawił, efekt ten nazywam „premią treningową”.

Chciałbym wrócić do przypadków, kiedy zajęcia jogi naprawdę pomogły klientom poradzić sobie z depresją, trudnymi sytuacjami życiowymi. Do mojej klasy przyszła kobieta, która była w trakcie postępowania rozwodowego i jak to często bywa, była sceptyczna co do wyniku. Ponieważ rozwód jest trudnym okresem dla każdej osoby w każdym wieku, tym bardziej, jeśli mieszkacie razem od 20 lat lub dłużej. Cały świat się rozpada, a depresja szybko ustępuje. Nie wiem, gdzie klientka odnalazła swoją wewnętrzną siłę, ale regularnie przychodziła na zajęcia. Ćwiczyliśmy zarówno aktywność fizyczną, jak i medytację. Cud oczywiście nie wydarzył się po pierwszej lekcji, ale po 3 miesiącach regularnych ćwiczeń kobieta stopniowo rozkwitła. Świat nabierał kolorów, łatwiej mówiła o problemie i, co dla mnie ważne, widziała sens w życiu.
Joga nie jest cudem, ale regularna praktyka z doświadczonym instruktorem pomaga nam zrównoważyć życie i pomalować je na żywe kolory.

Praktyczne porady

Oto kilka praktycznych zaleceń. Chcę podkreślić, że praktykę najlepiej rozpocząć od doświadczonego specjalisty. Ale jeśli chcesz i jesteś gotowy, aby rozpocząć praktykę tu i teraz, mogę moim zdaniem polecić praktykę „Surya Namaskar” (z sanskrytu „Pozdrowienie Słońcu”). W tej praktyce łączone są asany, pranajamy (praktyki oddechowe) i medytacja. Surya Namaskar to dynamiczna praktyka, podczas której płynnie przechodzisz od asany do asany, łącząc oddech, co z kolei zanurza cię w stan medytacji. I jak napisałem powyżej, wszystko to pomoże ci stopniowo dojść do wewnętrznej równowagi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *