9 niezwykłych sposobów na poprawę pamięci krótkotrwałej

Nie przejmuj się, jeśli niektóre techniki wydają ci się dziwne. To normalne i jeszcze więcej zabawy!

Nasz mózg to tajemniczy „komputer”. A kiedy nagle odkrywasz, że nie pamiętasz czyjegoś nazwiska ani tego, co zjadłeś na lunchu, jest to naprawdę frustrujące.

Ale nie wszystko jest takie smutne. Dobrą wiadomością jest to, że naukowcy odkryli sekret walki z tego rodzaju „stwardnieniem”. W wyniku badań udowodniono skuteczność wielu metod (z których niektóre mogą ci się wydawać dziwne), które pomogą poprawić pamięć krótkotrwałą.

Kto nie musiał radzić sobie z sytuacją, kiedy zdecydowanie poszedłeś do innego pokoju i nagle zdałeś sobie sprawę, że … nie pamiętasz, do jakiego celu przyszedł. Lub inna sytuacja: słodko się uśmiechasz i pozdrawiasz czyjąś rękę, ale nie pamiętasz nawet imienia tej osoby. Najbardziej ulubiony: biegnij do sklepu spożywczego po olej słonecznikowy i wróć z pomarańczami, lodami, ziemniakami, ale … bez oleju.

Jakie to wściekłe! Na przykład na pewno!

Objawy upośledzenia pamięci krótkotrwałej mogą być spowodowane z różnych przyczyn. Na przykład zajęcie się problemami i myślami, rozproszeniem uwagi, zmniejszoną uwagą lub osłabioną funkcją pamięci. Dzieje się tak u większości osób na przestrzeni lat, pogarszając się w starszym wieku, ale u młodych ludzi – zdarza się to również bardzo często. Najczęściej z powodu przeciążenia i przepracowania.

Ale nie ma nic, czego nie można naprawić. Wypróbuj następujące sposoby, aby poprawić pamięć krótkotrwałą i przekonaj się, że za kilka tygodni – to się radykalnie poprawi. I nie przejmuj się, jeśli niektóre sztuczki wydają ci się dziwne. To normalne i jeszcze więcej zabawy. Więc:

1. Żuj gumę, gdy musisz się czegoś nauczyć lub zapamiętać.

Jaki jest twój ulubiony smak gumy? Biegnij do sklepu i kupuj natychmiast! Uważam, że nawet uczniowie i studenci powinni mieć możliwość żucia gumy w klasach. Rzeczywiście, jedno z badań dowodzi fakt, że podczas tego „procesu” nasze reakcje ulegają znacznej poprawie. Z nieznanych przyczyn żucie aktywuje obszar mózgu – podwzgórze, które jest odpowiedzialne za pamięć.

Naukowcy z Wielkiej Brytanii przeprowadzili następujący eksperyment: podzielili uczestników na dwie grupy, z których jedna była podzielona na gumę do żucia, a druga nie. Następnie zaprosili ich do zapamiętania zestawu słów.

Rezultat był oszałamiający: uczestnicy, którzy żuli gumę, zapamiętali od razu o 24% więcej informacji i 36% więcej z czasem.

2. Przesuń oczy z boku na bok.

Wyobraź sobie, jak się śmiejesz z tej rady! „W końcu wygląda to po prostu szalenie z boku!”, Mówisz. Niemniej jednak ta szczególna technika pomaga stymulować pamięć.

Według badań przesuwanie gałek ocznych w kierunku poziomym z boku na bok „łączy” pracę dwóch półkul mózgowych i aktywuje ich aktywność.

Badanie wykazało, że uczestnicy, którzy rano „poruszali” oczami na boki przez 30 sekund, następnie wykonali zadania zapamiętywania średnio o 10% bardziej wydajne.

Zobacz także: Wpływ stresu na pamięć i sposoby jej przywracania

3. Zaciśnij pięści.

Z reguły, gdy się denerwujemy lub wpadamy w stresującą sytuację, instynktownie zaciskamy pięści. Trudno w to uwierzyć, ale jeśli zaciskasz pięści w momencie, gdy musisz coś zapamiętać – to pomaga.

Niektórzy mówią nawet, że kiedy muszą pamiętać ważne informacje, zaciskają pięść prawej ręki, a kiedy powinni pamiętać, lewą. Co więcej, utrzymanie pięści w tej pozycji powinno wynosić 45 sekund.

Zjawisko to tłumaczy się tym, że zaciskanie pięści aktywuje obszary mózgu odpowiedzialne za pamięć.

4. Używaj nietypowych czcionek.

Nauka udowodniła, że ​​aby przeczytać wszystko, co napisane jest złożonymi czcionkami, potrzebujesz więcej koncentracji niż czytanie informacji wydrukowanych znaną czcionką.

Potrzebujesz więc podstępnej i artystycznej czcionki! W końcu im wyższe stężenie, tym więcej pamiętamy. Dlatego nie bądź zbyt leniwy, aby zmienić czcionkę na komputerze, gdy coś kopiujesz i wklejasz dokument do Worda. Kto wie – nagle to pomoże ci zapamiętać to, co wyróżnione?

5. Rysuj … bazgroły.

Czy twoje dziecko ciągle rysuje w klasie jakieś bazgroły na polach zeszytów, a ty karcicie go za to, że jest rozproszony? Na próżno, ponieważ liczne badania pokazują, że przeciwnie, rysowanie pomaga skupić się, rozwijać nowe koncepcje i zapamiętywać otrzymane informacje.

Weź więc pusty arkusz papieru i zacznij rysować … bazgroły. Jest bardzo możliwe, że pomoże ci to wymyślić nowy pomysł na podstawie otrzymanych informacji. A co najważniejsze – poprawisz zdolność zapamiętywania.

6. Śmiej się częściej

Być może to moja ulubiona wskazówka! W trakcie licznych eksperymentów udowodniono, że śmiech poprawia pamięć krótkotrwałą.

Kiedy naukowcy porównali wyniki badań dwóch grup studentów, z których jedna pokazała 20-minutowe śmieszne wideo przed zajęciami, a druga nie, byli oszołomieni.

Śmiech jest rzeczywiście najbardziej magicznym sposobem na zapamiętanie. Faktem jest, że obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu, co zapobiega zapamiętywaniu. Dlatego codzienna porcja śmiechu nikomu nie przeszkadzała. Śmiej się ze zdrowia – popraw pamięć!

7. Podążaj za swoją postawą.

Według badań postawa bardzo znacząco wpływa na pamięć osoby. Faktem jest, że kiedy siedzimy z opuszczonymi oczami i zgarbionymi oczami, wszystkie nasze wspomnienia są wyjątkowo negatywne.

Spróbuj sam przeprowadzić podobny eksperyment, a zdziwisz się, jak korek wpływa na nasz nastrój. A potem odwrotnie: usiądź prosto, wyprostuj ramiona, podnieś brodę … To prawda, nie chcę nawet pamiętać negatywu?

Kolejną zaletą prawidłowej postawy jest poprawa krążenia krwi o 40%.

8. Przestrzegaj diety śródziemnomorskiej.

To, co jemy, bardzo poważnie wpływa na funkcjonowanie mózgu. Badania wykazały, że dieta bogata w warzywa, owoce i nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomaga utrzymać dobrą pamięć aż do głębokich siwych włosów. Ta dieta nazywa się śródziemnomorska i jest jedną z najbardziej przydatnych do pracy mózgu.

Podczas eksperymentów udowodniono naukowo, że osoby, które przestrzegały takiej diety przez całe życie (spożywały dużo kwasów tłuszczowych omega-3, nie nadużywały produktów mlecznych i czerwonego mięsa) miały o 19% mniej problemów poznawczych w starszym wieku.

9. Medytuj.

Naukowcy twierdzą, że nawet ci, którzy nie mieli wcześniejszego doświadczenia medytacyjnego, mogą znacznie poprawić pamięć dzięki tej technice w zaledwie osiem tygodni.

Regularna medytacja pomaga poprawić pamięć, pomaga się skoncentrować, a nawet idealnie przejść testy.

Zjawisko to jest naukowo uzasadnione i nie ma już wątpliwości.

Badania w Harvard Medical School wykazały, że medytujący mają znacznie lepszą kontrolę nad rytmami alfa (fale mózgowe, które pomagają zrzucić wszystko, co zbędne i skupić się na tym, co ważne i najważniejsze). Ale to tylko jedna hipoteza. Wiadomo również, że medytacja zwiększa przepływ krwi do mózgu, co przyczynia się do dobrej pamięci przez wiele lat.

Zacznij już dziś! Usiądź prosto, wyprostuj plecy, przesuń oczy z boku na bok i sprawdź, czy możesz żuć gumę i śmiać się jednocześnie.

To oczywiście żart.

Ale poważnie, mózg wymaga regularnego treningu. Skorzystaj z prostych wskazówek – a twoja pamięć nigdy nie zawiedzie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *