5 nawyków poprawiających funkcjonowanie mózgu – według nauki

Wyniki dogłębnej analizy 4600 badań klinicznych przeprowadzonych przez badaczy w Berenson-Allen Center for nieinwazyjnej stymulacji mózgu w BIDMC po raz kolejny udowodniły, że jako indywidualny wiek musi być aktywny, aby zachować dobre zdrowie. Badanie koncentrowało się na określeniu ilości ćwiczeń, które pomogłyby poprawić aktywność mózgu u osób starszych i osób cierpiących na demencję.

Naukowcy nie byli zaskoczeni faktem, że regularne zajęcia niezmiennie prowadziły do ​​ogólnej poprawy funkcji mózgu. Ale zaintrygowało ich coś innego: niektóre osoby, które studiowały przez co najmniej 52 godziny w ciągu ostatnich sześciu miesięcy znacznie przewyższyły innych uczestników pod względem poziomu i jakości przetwarzania mentalnego napływających informacji.

Naukowcy doszli do wniosku, że skumulowany efekt ćwiczeń jest ważny, a nie ile godzin tygodniowo ćwiczysz. Ponadto odkryli, że prawie każdy rodzaj aktywności fizycznej (chodzenie, jogging, jazda na rowerze, podnoszenie ciężarów, joga i tai chi) pomaga poprawić funkcje poznawcze. Dlatego jeśli opracujesz zestaw ćwiczeń dla siebie i będziesz go stale wykonywać, twój mózg zacznie działać lepiej.

Ale co jeszcze można zrobić, aby pomóc mózgowi? Dr Sandra Bond Chapman, autor Make Your Brain Smarter, ma kilka świetnych pomysłów na ten temat. Zauważa, że ​​obecnie średnia długość życia wzrosła. Jednak rzadko zwracamy uwagę na utrzymanie normalnego funkcjonowania naszego mózgu.

Ale są dobre wieści – nie wszystko jest stracone. Chapman mówi, że kiedy masz nowe zainteresowania, hobby lub wykonujesz określone ćwiczenia umysłowe, w ten sposób przyczyniasz się do bardziej produktywnego funkcjonowania mózgu i jednocześnie poprawiasz pamięć.

Nauka neuroplastyczności mózgu również potwierdza tę zasadę. Po prostu spróbuj nowych rzeczy, a one pomogą mózgowi stworzyć nowe połączenia neuronowe. Mówiąc najprościej, sam kontrolujesz pracę swojego mózgu i wiele zależy od tego, dlaczego i jak go używasz.

W naszym stale połączonym społeczeństwie coraz więcej osób cierpi z powodu przeciążenia informacyjnego i wyczerpania emocjonalnego. Wielu z nas dochodzi do wniosku, że potrzebujemy wakacji lub odpoczynku, podczas gdy w rzeczywistości po prostu nie mamy wystarczającej stymulacji aktywności mózgu.

Według badań dr Chapmana objawy wskazujące na spowolnienie aktywności mózgu to regularne poczucie zmęczenia psychicznego i wyczerpania rezerw energii psychicznej. Co z kolei prowadzi do zapomnienia, trudności w podejmowaniu decyzji, poczucia przeciążenia informacją oraz niemożności planowania i generowania innowacyjnych rozwiązań. Z reguły wszystkie te objawy są odwracalne.

Dr Chapman mówi, że pozbywanie się toksycznych nawyków, a także podejmowanie świadomej decyzji o życiu bardziej odpowiednim dla mózgu, może tutaj pomóc.

Oprócz regularnej aktywności fizycznej Chapman zaleca dodanie do codziennej rutyny następujących działań:

1. Ogranicz wielozadaniowość

Wielozadaniowość zmniejsza produktywność umysłu, zwiększa zmęczenie psychiczne i zwiększa poziom stresu. Skupienie się na kilku rzeczach jednocześnie ogranicza mózg i negatywnie wpływa na pamięć.

Spróbuj zablokować przetwarzanie niepotrzebnych informacji, pomyśl tylko o czymś konkretnym.

2. Śpij tyle, ile potrzebuje ciało

Upewnij się, że Twój dzienny sen wynosi co najmniej 7-8 godzin. Informacje są konsolidowane przez mózg na najgłębszym poziomie zrozumienia podczas snu.

Dr Chapman mówi: „Bez normalnego snu rośnie niepokój i stres. Sen przywraca mózg, napełniając go energią i czyniąc go bardziej produktywnym. ”

3. Wyciągnij krótkie wnioski

Przyzwyczaj się do podsumowywania swoich zadań, a także informacji otrzymywanych podczas szkoleń edukacyjnych, artykułów, filmów i książek. Polecane filmy.

Podobnie, omawianie z drugą osobą tego, co się wydarzyło (lub co powinno nastąpić później) w książce, którą czytasz, lub w serialu, który oglądasz, pomaga rozwinąć głębsze myślenie, jednocześnie tworząc i wzmacniając nowe połączenia neuronowe w mózgu.

4. Zachowaj motywację

Zmotywowany mózg jest w stanie szybciej budować połączenia neuronowe. Określ, co lubisz robić, i dowiedz się jak najwięcej o tych rzeczach.

Po opanowaniu pewnego aspektu bieżącej aktywności przejdź do czegoś bardziej złożonego.

5. Zachowaj kontakty towarzyskie, aby zachować czystość umysłu

Socjalizacja i utrzymywanie przyjaznych relacji może uratować osobę przed degradacją poznawczą. Dr Chapman mówi: „Jedną z najbardziej skutecznych rzeczy, które pomagają utrzymać prawidłowe funkcjonowanie mózgu, są relacje z innymi ludźmi. Poczucie wspólnoty jest jednym z trzech głównych czynników związanych z utrzymaniem normalnego zdrowia mózgu podczas starzenia się. ”

Co ciekawe, nie oznacza to liczby przyjaciół, ale jakość i głębię relacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *