5 nawyków, które pomagają utrzymać mózg w młodości

Niektóre oczywiste i bardzo nieoczekiwane praktyki, za które mózg będzie Ci wdzięczny!

Każdy z nas zna swój wiek kalendarzowy. Tutaj wszystko jest bardzo proste. Po prostu policz świeczki na torcie w swoje urodziny. Czy znasz swój wiek biologiczny?

Ta liczba pokazuje nie tylko ile lat przeżyłeś, ale także jak te lata wpłynęły na funkcjonowanie twojego ciała. Jednocześnie faktyczny i biologiczny wiek nie zawsze się pokrywają.

Ciało około 80-latków działa tak, jakby były dwa razy młodsze. Mają doskonałą pamięć i doskonałe wyniki testów poznawczych. Są żywym przykładem prawidłowego i pięknego starzenia się.

Jak do tego dojść? Naukowcy zidentyfikowali kilka prostych kroków, które możesz zacząć dzisiaj, aby utrzymać młody mózg.

1. Pozytywnie myśl o starzeniu się.

Eksperci twierdzą, że optymistyczne oczekiwania dotyczące własnego starzenia się naprawdę pomagają przetrwać ten proces bez utraty poczucia szczęścia.

Joel Kramer, dyrektor działu neuropsychologii Center for Memory and Aging na University of California, San Francisco, mówi: „Optymiści tolerują proces starzenia się łatwiej i lepiej niż pesymiści”. Samo przekonanie, że czcigodny wiek niekoniecznie oznacza bezradność i więdnięcie, nie gwarantuje, że twój mózg pozostanie młody dłużej.

2. Ćwicz sztukę wdzięczności.

Załóżmy, że z natury nie jesteś zbyt optymistą. Jak to naprawić? Nauka ma jedną prostą odpowiedź – wdzięczność.

Neuronaukowcy udowodnili, że kiedy dana osoba świadomie zwraca uwagę na wszystkie pozytywne momenty w swoim życiu i dzięki za nią, połączenia neuronowe w jego mózgu zmieniają się. W rezultacie łatwiej mu dostrzec całe dobro, które go otacza.

Ostatnie badania potwierdzają, że im bardziej jesteś wdzięczny, tym wolniej twój mózg się starzeje.

3. Komunikuj się więcej, spędzaj czas z przyjaciółmi.

Spędzanie czasu z przyjaciółmi jest skutecznym lekarstwem na stres. Jednocześnie samotność może być tak samo szkodliwa dla organizmu jak palenie 15 papierosów dziennie.

Stres odgrywa kluczową rolę w procesie starzenia się. „Im silniejszy stres, tym wyraźniejsze są oznaki starzenia się komórek w ciele”, wyjaśnia Eliza Epel, psycholog z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco.

Krótko mówiąc, jeśli możesz pokonać stres, spowolnij proces starzenia. Rozmowa z miłymi ludźmi jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów rozwiązania tego problemu.

Możesz być zainteresowany: Jak zhakować mózg i zapamiętać wszystko, czego potrzebujesz

4. Medytuj.

Innym skutecznym sposobem na zmniejszenie stresu i jego niszczycielskich skutków jest medytacja. Wyniki jednego badania sugerują, że wiek biologiczny osób regularnie medytujących jest o około 7 lat krótszy niż ich faktyczny.

Aby poczuć pozytywne efekty medytacji, musisz poświęcić tę praktykę tylko kilka minut dziennie.

5. Przestrzegaj podstaw zdrowego stylu życia.

Tak, dokładnie. W końcu dotarliśmy do najbardziej oczywistych. Jeśli tarzasz się cały dzień na kanapie, jedząc słodycze, twój mózg i ciało starzeją się znacznie szybciej niż mogłyby.

Dlatego wszystkie powyższe wskazówki pomogą ci tylko wtedy, gdy na początku zrobisz najważniejszy krok – przestrzegasz podstaw zdrowego stylu życia. Chodzi o zrównoważoną dietę i aktywność fizyczną każdego dnia. Przepraszam, ale bez tego w jakikolwiek sposób.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *